Isfjord Premium Arctic Gin & Vodka
2 resultater
Type
Land
Distrikt
Pris
Produktionsmetode
Forhandler
Isfjord Premium Arctic Gin & Vodka
Isfjord er ikke en egentlig producent, men derimod et brand der sælger spiritus der er skåret ned til salgsstyrke med smeltevand fra den grønlandske indlandsis, og med den dygtigt fortalte historie om at de leverer Gin og Vodka ”fra de koldeste arktiske egne til de hotteste natklubber, og alt det der ligger imellem” har de sat scenen til noget der meget vel kan blive et nyt dansk eksporteventyr.
Det var den danske iværksætter og Grønlandsfarer Morten Kelsen, der omkring årtusinde skiftet kommer til Knud Rasmussens fødeby Ilulisat (det tidligere Jacobshavn) og her fascineres af de mægtige kræfter der hver dag befrier gletsjeren Sermeq Kujalleq for millioner af tons indlandsis som efterfølgende langsomt glider ud gennem Ilulissat Isfjord for at smelte i Disko-bugten.
Han øjner muligheden for at tjene penge på det bløde 2.000-10.000 år gamle smeltevand og etablerede selskaberne 69 Grader Nord og Spirit of Greenland samtidigt med at han forberedte nogle lokale fiskere på at de snart skulle ”høste” isen ude i fjorden. Brødrene Claus og Michael Braunstein, der netop have fået tilladelse til at installere et destilleri i et nedlagt kornlager på Køge Havn fik til opgave at levere og botanisere spiritussen.
Herefter fulgte næsten 2 års udviklingsarbejde inden de endelig var klar til at lancere to helt rene og bløde spiritusser og historien om det håndhøstede vand fra Ilulissat Isfjord, der i mellemtiden var blevet optaget på UNESCO ’s liste over verdensarv. Her blev den unge og meget kreative forretningsudvikler Caroline Deichmann-Bendixen trukket med helt ind i projektet, og som noget af det første ændrede hun navnet fra Spirit of Greenland til det mere sigende og lokalt forankrede Isfjord. Siden fulgte en smukt iscenesat (og kostbar) lanceringskampagne som sammen med heldige valg af distributører betød at især Isfjord Premium Arctic Gin hurtigt blev en darling hos indflydelsesrige bartendere ikke bare på det vigtige britiske marked, men også i Mellemøsten og Australien.