Champagne Dom Pérignon
8 resultater
Type
Land
Region
Distrikt
Drue
Årgang
Pris
Anmeldelser
Produktionsmetode
Passer godt til
Forhandler
Fine Wine
Champagne Dom Pérignon
Dom Pérignon er det mest estimerede "brand" blandt alle de Champagner, som mægtige LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton efterhånden markedsfører. Vinen blev til, da Comte Robert-Jean de Vogue i begyndelsen af 1930'erne overtalte den daværende ledelse til at lancere en særlig prestige cuvée på eksportmarkederne. Det blev til relanceringen af brandet "Dom Pérignon", som Moët & Chandon havde købt fra Mercier i 1930. Det første parti ankom til London i 1935, hvor vinen blev vel modtaget. Men det var først i 1936 - efter lanceringen i New York - at tingene trods verdenskrisen tog fart, og lige siden har Dom Pérignon været den mest berømte og mest eftertragtede Champagne i USA.
I perioden 1990 til 2019 var det Richard Geoffroy som førte legenden videre, og selvom han officielt rakt stafetten videre til Vincent Chaperon har han stadig sin daglige gang i kældrene. Richard Geoffroy er tidligere læge, men også i årtier en af de bedste vinsmagere i Champagne, og i det nye millennium fik han fået lov til at forfølge sin drøm om at lancere denne legendariske vin senere end tidligere, og i de bedste årgange endda på 3 forskellige tidspunkter, således at de, der har råd, kan opleve den kompleksitet, som Dom Pérignon kan opnå efter både 8-10 års, 16-18 års og sågar 25-30 års modning inden bundfaldet skydes bort og Champagneproppen bankes på plads.
Richard Geoffroy nåede i sine 29 år som Chef de Cave at deklarere hele 15 årgange af Dom Pérignon, heraf 2005, 2006, 2009 og 2008-årgangen sammen med Vincent Chaperon, som kom til Dom Pérignon i 2005, og som nu forfølger det mål som Richard Geoffroy aldrig nåede: At deklarere Dom Pérignon 10 år i streg.
Dom Pérignon produceres som en anden supermarkedsvin i store mængder, og det mest imponerende ved vinen er måske den kvalitet og konsistens, som Richard Geoffroy, Vincent Chaperon og deres team formår at fastholde.
Selve produktionens størrelse er en velbevaret hemmelighed, men et godt bud er 2 mio. flasker. Mindst, men det har aldrig påvirket Dom Pérignon negativt. Her handler det mere om image end om detaljer og måske allermest om den gemytlige kappestrid med Krug, det andet topbrand hos LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton
LVMH-gruppens Champagnehuse:
- Moët & Chandon: Impérial Brut som virkelig er kommet sig efter mange sløje år.
- Dom Pérignon: Utrolig konsistent kvalitet mængderne taget i betragtning, og en reduktiv stil som det er let at elske allerede ved frigivelsen.
- Krug: Imponerende komplekse vine med markant fadlagring som dyrker diversiteten mellem de enkelte frigivelser,
- Veuve Clicquot: Enken der i den massive markedsføring er mere gul/orange end nogensinde.
- Ruinart: Især deres Blanc de Blancs i den klare flaske har succes.
- Mercier: Moët's value for money brand.