Smirnoff Vodka
1 resultater
Type
Land
Pris
Produktionsmetode
Forhandler
Smirnoff Vodka
Smirnoff er en Vodka med russiske aner, og i dag er der mere tale om et brand mere end om en spiritus producent.
Brandet ejes af gigantiske Diageo, der fra hovedsædet i Storbritannien kontrollerer det verdensomspændende salg af Smirnoff og over 200 andre brands i lige så mange forskellige lande. En operation som holder op mod 30.000 mennesker beskæftiget med brand Building, salg, distribution og ikke mindst produktionen på 140 forskellige platforme (fabrikker) rundt omkring i verden. Og her fylder Smirnoff Vodka, der i en årrække har været en af verdens bedst sælgende ”premium spirits”, en del.
4 flasker sælges der i sekundet, svarende til 14.000 flasker i timen eller 350.000 flasker i døgnet. Fortsæt selv med at gange op. Det kræver et mægtigt produktionsapparat, og heldigvis er Vodka ikke videre følsom over for råvarevariationer, og det er derfor lykkedes at kopiere recepten og skalere produktionen med så ensartede resultater, at forbrugerne ikke skal bekymre sig om hvorvidt deres Smirnoff Vodka er produceret i Albanien, Brasilien, Honduras, Indien, Irland, Italien, Letland, Mongoliet, Filippinerne, Storbritannien eller USA.
Historien om Smirnoff starter i 1864, da Piotr Arsenievich Smirnov etablerede et lille destilleri udenfor Moska og fandt på at trækulsfiltrere sin spiritus, således at han kunne tilbyde et produkt, der var renere og mere neutralt smagende end noget andet i den russiske hovedstad. Desværre kolliderede familiens succes med den russiske revolution, og i 1917 måtte Piotrs søn, Vladimir Smirnov flygte til Konstantinopel. Han fortsatte til Frankrig, og i begyndelsen af 1930'erne lykkedes det ham at reetablerede destilleriet, og det var i den forbindelse, at det afsluttende "v" i navnet blev erstattet af "ff", så stavemåden blev lidt mere fransk. Og lige der blev det, der skulle blive verdens førende vodka brand, blev født.
I 1939 erhvervede Heublein Spirits rettighederne til at producere og distribuere Smirnoff i USA for 14.000 $, og efter at have varmet brandet nogle år iværksatte de en af de tidligste og mest succesfulde kanvas kampagner, hvor amerikanerne i 10.000-tal lærte "The White Whiskey which leaves you breathless" at kende.
In 1982 blev Heublein Inc. opkøbt af R. J. Reynolds Tobacco Company, som i de efterfølgende år frasolgte de aktiviteter, som ikke passede ind i deres forretningsmodeller, og det ledte blandt andet frem til at Smirnoff endte hos Grand Metropolitan i 1987. Grand Metropolitan som i 1997 fusionerede med Guinness og blev til Diageo.
Diageo iværksatte i 2004-2006 en storstilet relancering af Smirnoff med det formål at løfte Vodkaen op i familien af såkaldte premium spirits brands. Og det var her Smirnoff fik flasken med de løftede skuldre, samtidig med at de russiske aner og den tidlige hæder fra det kejserlige hof blev en del af fortællingen.