Fakta
- 6 stk. 3.054,90
Côtes de Provence Cru Classé Rosé
- 6 stk. 3.054,90
599,-
798,67 pr. l.
6 stk.
3.054,90
509,15 pr stk.
Spar 539,10
Beskrivelse
Château Galoupet er på én gang en etableret klassiker og en helt ny komet under den glødende provencalske sol. Etableret fordi der har været dyrket druer på skråningerne oppe bag de berømte saltbassiner ved Hyères siden 17-hundredetallet og fordi slottet kom med i den kreds af producenter som i 1955 aftalte særlige spilleregler for deres produktion og derefter begyndte at kalde deres vine for Côtes de Provence Crus Classés. Og en komet fordi Château Galoupet i foråret 2019 blev købt af mægtige Moët Hennessy Louis Vuitton Group (LVMH), som nu er i fuld færd med at forvandle slottet til et prestigefyldt rosébrand, der ikke blot skal levere på kvaliteten, men, fint i takt med tidsånden, også på parametrene biodiversitet og bæredygtighed.
Der blev tale om en fuld opbremsning, hvor hele produktionen både i 2019 og 2020 blev solgt til anden side, mens Jessica Julmy, der kom fra en stilling som international kommerciel direktør hos Krug Champagne, etablerede et næsten nyt team, der skulle forestå forvandlingen. Således er det kun den mangeårige vinmager Gilles Bascle, der har beholdt sin post.
Her kan vi så opleve det bare andet resultatet af anstrengelserne, hvor 5 vine ind til videre er blevet til 2 og hvor produktionen fra de 70 ha. tilplantet med vinstokke er blevet mere end halveret. Der er tale om vinmarker under konvertering til økologi, og for at løsne jorden og holde på fugten er der plantet typiske Provence blomster og urter mellem vinstokkene, og for at sikre, at det nye liv får lov til at udvikle sig, er der opsat 200 bistader rundt omkring på den 160 ha. store ejendom, og den holistiske tilgang stopper ikke her: Ænder og geder afgræsser vinmarkerne i vintermånederne. Med inspiration fra Château Cheval Blanc er der frugttræer på vej, og med anlæg af vandreservoirer, solcelleanlæg og overgang til elektriske køretøjer er det planen, at produktionen snart skal være 100% CO2-neutral.
Foreløbig er det imidlertid den nye særprægede flaske, der skal formidle ambitionerne og fortællingen om Moët Hennessys progressive satsning på bæredygtighed. Således er de klare flasker droppet til fordel for etiketteløse meget iøjnefaldende okkerfarvede flasker, der, trods vægtreduktion anvendelse af 70% genbrugsglas, også har fået støbt en lille måne, der skal symbolisere den natlige høst af druerne.
Der praktiseres direkte presning af de hele soignerede klaser og separat vinifikation for 70 procents vedkommende i Thermo reguleret rustfrit stål og for de resterende 30 procent i 600 liters fade (62% nye og 38% én gang brugte), og i januar 2024 er den endelige cuvée så sammenstukket. Herefter fulgte en let filtrering inden aftapningen og voksforseglingen på de ejendommelige flasker.
Som sig hør og bør er vinen helt lys i nuancen, og brillerer derpå med moden fersken og saftig honningmelon, der bliver akkompagneret af yuzu, rose, appelsinblomst og mild moden grape. Fadfornemmelsen er diskret og meget vederkvægende både i næsen og i munden, og hvis man lige ser bort fra prispunktet, så går det hele op i en højere harmonisk helhed, hvor superlativer som fyldig, saftig frisk og fantastisk står på spring.
Der er findes ikke så mange vellykkede fadlagrede rosévine fra Provence, og derfor er dette en rosé, der rækker ud over den regionale, ja den franske grænse, og skal måles op mod denne verdens (få) andre lige så ambitiøse fadlagrede rosévine. Den har potentialet, men om den står distancen, ved vi først om nogle år. I mellemtiden skal vi bare frydes over vinens smagfulde balance.
Producent
Château Galoupet er på én gang en etableret producent og en helt ny komet under den glødende provencalske sol. Etableret fordi der har været dyrket druer på skråningerne oppe bag de berømte saltbassiner ved Hyères siden 17-hundredetallet og fordi slottet kom med i den kreds af producenter, som i 1955 aftalte særlige spilleregler for deres produktion og derefter begyndte at kalde deres vine for Côtes de Provence Crus Classés. Og en komet fordi Château Galoupet i foråret 2019 blev købt af mægtige Moët Hennessy Louis Vuitton Group (LVMH), som nu er i fuld færd med at forvandle slottet til et prestigefyldt rosébrand, der ikke blot skal levere på kvaliteten, men også, fint i takt med tidsånden, på parametrene biodiversitet og bæredygtighed.
Der blev tale om en fuld opbremsning, hvor hele produktionen både i 2019 og 2020 blev solgt til anden side, mens Jessica Julmy, der kom fra en stilling som international kommerciel direktør hos Krug Champagne, etablerede et næsten nyt team, der skulle forestå forvandlingen. Således er det kun den mangeårige vinmager Gilles Bascle, der har beholdt sin post.
Indtil videre er 5 vine blevet til 2 og hvor produktionen fra de 70 ha., der er tilplantet med vinstokke, før nærmede sig de 500.000 flasker, blev der i 2021 tale om mindre end 200.000 flasker.
Der er nu tale om vinmarker under konvertering til økologi. For at løsne jorden og for at holde på fugten er der plantet typiske Provence blomster og urter mellem vinstokkene, og for at sikre at det nye liv får lov til at udvikle sig er der opsat 200 bistader rundt omkring på den i alt 160 ha. store ejendom. Og den holistiske tilgang stopper ikke der. Ænder og geder vil komme til at afgræsse vinmarkerne i vintermånederne, med inspiration fra Château Cheval Blanc er der frugttræer på vej ude blandt vinstokkene, og med anlæg af vandreservoirer, solcelleanlæg og overgang til elektriske køretøjer på hele ejendommen er det planen, at produktionen skal blive 100% CO2-neutral.
"Château Galoupet is ready for a new beginning, where the balance of nature is our absolute priority. The future of the estate’s wines will be informed by tests and trials working with climate-resistant grape varietals on dedicated plots in the vineyard. Biodynamic trials in other plots are also under way to create new wines. To give back to our local community and visitors, we will develop Château Galoupet’s own biodiversity trail, which will be open to the public. This trail will showcase and explain the indigenous flora and fauna of the region, thereby giving back the nature of Provence to the local community. We also have benchmarks in place to support local growers by 2024, besides refurbishing our winery so as to be carbon-positive by 2028. Our mission is to consistently give back to nature more than we take, building an inspiring legacy for the future." Jessica Julmy - Chateau Galoupet - Juli 2022
Oprindelse
Region
Provence ligger i det syd-østlige hjørne af Frankrig og ingen af områdets vinmarker ligger mere end 56 km fra Middelhavet. Det lune og tørre klima i kombination med Mistralvinden fra nord giver gode forhold for druemodning uden nævneværdige problemer med råd. Mere end 70% af produktionen udgøres af rosévin, hvoraf det meste kommer fra de to store appellationer, Cotes de Provence og Coteaux d'Aix-en-Provence. Til rosé bruges særligt Grenache, Carignan og Syrah, men også grønne sorter som Vermentino og Grenache Blanc. Provence rummer også en håndfuld mindre appellationer, hvoraf den mest kendte, Bandol, er særlig anerkendt for kraftfulde rødvine på Mouvedre.Distrikt
Cotes de Provence ligger i Frankrigs sydøstlige hjørne i regionen Provence. Med sine godt 20.000 ha er det regionen største appellation, og både rød, hvid og rosévin må produceres. Ca 85% udgøres dog af rosévin lavet på Grenache, Syrah, Mouvedre og Cinsault samt den provencalske sort Tibouren. Rosévinene er typisk meget lyse og lavet med kort udblødning af skallerne, så de får den karakteristiske snert af lyserød, man forbinder med Provence rosé.Næringsdeklaration
Indeholder sulfitter