• 0 Kurv

    Kurv overblik

    Du har ikke noget i din kurv endnu...
    Total (heraf moms: 0,00) 0,00

En rejse i madkultur

Jeg var i Skt. Petersborg på familietur for nylig; et sted jeg var usikker på, hvad jeg skulle forvente mig af.

Chefsommerlier, Thilde Maarbjerg

 

 

Min far havde købt billetter til Vinterpaladset, og besøget bekræftede, at det er det sted, samtlige turister i byen valfarter til. Det var gigantisk, men alligevel gik man gåsegang derinde og gnubbede skuldre med alverdens nationaliteter, som alle skulle opleve en af landets største stoltheder.

Det var en lettelse at komme ud, det måtte vi indrømme, og da vi senere sad på en lille, udefra uanseelig restaurant og nød en vidunderlig frokost måtte Thomas og jeg endnu engang erkende, at den kultur, der betyder mest for os, når vi rejser, er madkultur. Madkultur er rodfæstet i historie og traditioner, men alligevel er det en dynamisk størrelse, der hele tiden antager nye former og variationer, nogle gange i spring, nogle gange flydende og nærmest umærkeligt. Madkultur er også mennesker og interaktion, som kræver noget af én selv. At gå på restaurant kræver, at man som gæst interagerer og bidrager til at skabe den gode oplevelse, og når man er turist, er det måske endnu mere væsentligt.

Russerne overraskede os og gjorde den side af vores forestillinger, der havde rod i skepsis, til skamme. De var udadvendte, interesserede, talte godt engelsk, var passionerede og alligevel ydmyge og nysgerrige. Inspirationen fra det nordiske køkken giver sig til kende i deres måde at søge tilbage til rødderne på, til originale russiske specialiteter og råvarer, men i en opdateret version.

På blot to dage blev vi blæst omkuld af kultur med mad foran og fik et indblik i både historie, nutid og det russiske folk før og nu.

Madkultur har helt fra grundlæggelsen af Løgismose været omdrejningspunkt og en evig kilde til inspiration. Ønsket om at dele det sanselige ved en nations mad og drikke med andre, uden de nødvendigvis skal rejse efter det, bragte først vin og senere fødevarer fra Frankrig, Italien og Spanien til Danmark. Senere har det bredt sig til at inkludere mange andre lande i takt med, at de med globaliseringen er kommet tættere på og er blevet mere tilgængelige. Vi bliver stadig begejstrede og glæder os over i indeværende magasin at kunne præsentere en bred vifte af nyheder fra alt fra Saar-dalen i Tyskland til Piemonte i Italien, Pouilly-Fumé i Loire-dalen og Toscana i Italien. Et andet glimrende eksempel på dynamisk udvikling er rom fra Gölles i Steiermark i Østrig, som netop repræsenterer en ny generations bidrag til historien.

Glæd dig til vores oktoberunivers af farverige vine fra farverige egne præsenteret i farverige omgivelser, som venligst er udlånt af Hotel Hornbækhus.

Oktober

Det drikker Thilde

Læs mere om Thildes foretrukne vin i september

Læs mere om vinen