Det er tilladt at bruge op til 30% Chardonnay i en Soave, også efter vinen er blevet rykket op i DOCG, men Stefano Inama foretrækker sine Soave vine "rene" og derfor producerer han denne Chardonnay fra 1 ha. han havde i forvejen, og så de 2 ha. med Chardonnay vinstokke, som han erhvervede lige efter årtusindeskiftet oppe midt på Soaves måske mest berømte vulkanske skråning Foscarina.
Stefano overvejer stadig, om der skal plantes Garganega, når vinstokkene der nu er omkring 30 år gamle, engang skal fornyes. Meget taler for det. Det eneste problem er bare, at vinen smager uforskammet godt, og at den ikke ville være den samme, hvis han trak frugten fra Foscarina ud af ligningen.
Druerne køres i små plastkasser de 5 km. over til vingården, der ligger på den ”forkerte” side af motorvejen mellem Verona til Venedig. Vel fremme af stilkes druerne og presses hvorefter mosten uden svovling først får lov til at trække med drueskinnet i 3 timer og derpå får lov til at sætte sig i yderligere 24 timer eller mere inden temperaturen hæves og den egentlige gæring går i gang ved 16-18°C. uden fremmede gærstammer. Efter gæringen modner vinen 6 måneder ”sur Lie” i de samme tanke inden den filtreres ganske let og tappes på flaske.
En på en gang intens og livlig vin med en fin duft af meloner, æbler og æbleblomster, der bliver holdt fint i skak af moden citrus. En relativt fyldig, dejlig aromatisk og først og fremmest frisk og vedholdende Chardonnay med sin helt egen charme og DNA. En vin som alle, der holder af god Mâcon bør kende, ikke som et alternativ, men som et fint supplement.
Stefano synes selv, at vinen er fantastisk sammen med skovjordbær, men da de jo er sjældne og sæsonen er kort, synes vi også, at du skulle prøve den som aperitif eller til delikate retter med fisk og fjerkræ. Prøv den for eksempel til et kyllingebryst stegt på benet med farserede morkler, sprødstegt skind, friskbælgede grønærter og morkelsauce.
Bonusinfo: Etiketten viser en illustration af et optisk eksperiment, som det er gengivet i "Encyclopédie Diderot”, den første bredt distribueret encyklopædi. Eksperimentet går ud på at vise, at virkeligheden afhænger af øjnene, der ser, og derfor aldrig kan blive entydig. Inspirationen fik Stefano Inama efter at have set den kontroversielle (senere voldsomt nedklippede) indledning til Peter Greenaway film "The Draughtsman's Contract" (1982)