Fakta
- VinTypeRødvinHvidvinChampagneMousserende vinFine WineRosévinDessertvinPortvinHedvinSherryNaturvinOrangevinAlkoholfri vinSmagekasserLykkekasserGavekortAlle vineOmråderBourgogneBordeauxRhôneSancerrePiemonteToscanaPomerolRibera del DueroLoireMoselVenetoMarlboroughCalifornienDruePinot NoirChardonnaySauvignon BlancCabernet SauvignonRieslingGrenacheMerlotTempranilloCabernet FrancSyrahNebbioloMalbecSangiovese
- Spiritus & Drikke
- Mad
- Grej & Gaver
- Events
- Tilbud
- InspirationLæs om vin & madRejseguide til vin og madMit bedste mad & vin tipVinproducenterVin & MadVin & OstRåvarefokusKokketipsBarskabetVinvidenOm LøgismoseBocuse d'Or DanmarkHistorien om LøgismoseKlub Løgismose Vin & MadSmag, holdning og håndværkBag om LøgismoseLøgismose MejeriLøgismose kyllingenKontaktJob hos Løgismose
- Opskrifter
- Butikker
- 6 stk. 23.199,90
Champagne Dom Pérignon Plénitude 2 Brut
- 6 stk. 23.199,90
4.549,-
6.065,33 pr. l.
6 stk.
23.199,90
3.866,65 pr stk.
Spar 4.094,10
Anbefalinger
Vinous by Antonio Galloni
96
Antonio Galloni - Marts 2021
Decanter Magazine
96
Yohan Castaing - Maj 2021
James Suckling
98
James Suckling - August 2021
Jancis Robinson
18
Jancis Robinson - April 2021
Robert Parker - The Wine Advocate
94
William Kelley - September 2021
Beskrivelse
Lanceringen af de to nye begreber P2 og P3 markerer en mere præcis betegnelse for de vine, der før gik under betegnelsen Oenotheque. Dom Perignon har været igennem flere faser med varierende etikette udtryk i forbindelse med markedsføringen af sent degorgerede vine fra Oenotheque, men budskabet om de mange år i kælderen blev aldrig helt klart for alle de mange, der eftertragtede vinen og havde råd til at købe den.
Med P2 og P3 har man skabt den differentiering, der før var svært gennemskuelig på trods af at man fra Dom Perignons side forsøgte sig med forskellige farvenuancer på etiketterne under Oenotheque konceptet.
P står for Plénitude og markerer de højdepunkter i enhver årgangs udvikling, hvor intensitet og kompleksitet topper. Richard Geoffroy, Chef de Cave hos Dom Perignon, taler typisk om 3 plénitudes i Dom Perignons udvikling, hvor den første er opnået ved den første frigivelse typisk 8-10 år fra høståret.
Størstedelen af produktionen sælges på dette tidspunkt, men en mindre del forbliver i kælderen og lagrer videre udegorgeret. Disse vine smages løbende af Geoffroy og hans team, og når de vurderer, at det næste højdepunkt er nået, degorgeres et antal flasker til frigivelse med angivelsen af et P2 på etiketterne, men en lille smule beholdes i kælderen med henblik på at kunne præsentere det ultimative højdepunkt: P3
Der frigives kun ganske få flasker P3, og typiske er der tale om flasker, der har ventet 30-40 år eller mere mens gærresterne beskyttede mod iltning og forstærker moussens cremede karakter og en forunderlig syre supportere vinen på dens lange rejse.
Geoffroy opsummerer forskellene således:
- P1 is all about harmony
- P2 is about energy
- P3 is about integration and complexity
Desuden pointerer Richard Geoffroy, at alder ikke giver styrke og vægt, men energi og præcision. Den lange tid på bærmen tilfører vinen en kompleks finesse, som den ikke ville få uden bundfaldet, og samtidigt åbnes der op for en efterfølgende flaskelagring, som vil belønne den tålmodige vinentusiast med yderligere subtile dimensioner i Champagneglasset.
Priserne er et kunstværk i sig selv, men alle årgange af den tidligere Oenothèque og de nuværende P2 og P3 er ganske enkelt ekstraordinære, og fra de få, der har haft mulighed for at smage flere årgange ved siden af hinanden, hører vi, at årgangene ikke overgår, men supplerer hinanden og styrker fortællingen om et af de mest eksklusive luksusprodukter i vinens verden.
After a particularly harsh, dry winter came crop-shrinking frosts in early April. Then late May was exceptionally hot and the mercury stayed high, heralding the hottest summer the Champagne region had known for 53 years and the driest in a decade. The harvest began on 21 August, the earliest Champagne harvest since 1822, producing a ripe and healthy crop. The Dom P team maintain that 'the contrasting weather conditions during the year resulted in remarkably luscious, highly concentrated grapes, recalling the legendary vintages of 1947, 1959 and 1976.' Jancis Robinson -April 2021
Producent
Dom Pérignon er det mest estimerede "brand" blandt alle de Champagner, som mægtige LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton efterhånden markedsfører. Vinen blev til, da Comte Robert-Jean de Vogue i begyndelsen af 1930'erne overtalte den daværende ledelse til at lancere en særlig prestige cuvée på eksportmarkederne. Det blev til relanceringen af brandet "Dom Pérignon", som Moët & Chandon havde købt fra Mercier i 1930. Det første parti ankom til London i 1935, hvor vinen blev vel modtaget. Men det var først i 1936 - efter lanceringen i New York - at tingene trods verdenskrisen tog fart, og lige siden har Dom Pérignon været den mest berømte og mest eftertragtede Champagne i USA.
I perioden 1990 til 2019 var det Richard Geoffroy som førte legenden videre, og selvom han officielt rakt stafetten videre til Vincent Chaperon har han stadig sin daglige gang i kældrene. Richard Geoffroy er tidligere læge, men også i årtier en af de bedste vinsmagere i Champagne, og i det nye millennium fik han fået lov til at forfølge sin drøm om at lancere denne legendariske vin senere end tidligere, og i de bedste årgange endda på 3 forskellige tidspunkter, således at de, der har råd, kan opleve den kompleksitet, som Dom Pérignon kan opnå efter både 8-10 års, 16-18 års og sågar 25-30 års modning inden bundfaldet skydes bort og Champagneproppen bankes på plads.
Richard Geoffroy nåede i sine 29 år som Chef de Cave at deklarere hele 15 årgange af Dom Pérignon, heraf 2005, 2006, 2009 og 2008-årgangen sammen med Vincent Chaperon, som kom til Dom Pérignon i 2005, og som nu forfølger det mål som Richard Geoffroy aldrig nåede: At deklarere Dom Pérignon 10 år i streg.
Dom Pérignon produceres som en anden supermarkedsvin i store mængder, og det mest imponerende ved vinen er måske den kvalitet og konsistens, som Richard Geoffroy, Vincent Chaperon og deres team formår at fastholde.
Selve produktionens størrelse er en velbevaret hemmelighed, men et godt bud er 2 mio. flasker. Mindst, men det har aldrig påvirket Dom Pérignon negativt. Her handler det mere om image end om detaljer og måske allermest om den gemytlige kappestrid med Krug, det andet topbrand hos LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton
LVMH-gruppens Champagnehuse:
- Moët & Chandon: Impérial Brut som virkelig er kommet sig efter mange sløje år.
- Dom Pérignon: Utrolig konsistent kvalitet mængderne taget i betragtning, og en reduktiv stil som det er let at elske allerede ved frigivelsen.
- Krug: Imponerende komplekse vine med markant fadlagring som dyrker diversiteten mellem de enkelte frigivelser,
- Veuve Clicquot: Enken der i den massive markedsføring er mere gul/orange end nogensinde.
- Ruinart: Især deres Blanc de Blancs i den klare flaske har succes.
- Mercier: Moët's value for money brand.
Oprindelse
Region
Champagne regionen ligger øst for Paris og dækker ca 30.000 hektar fordelt på 5 underregioner. Med en lav gennemsnitstemperatur på året, er druemodning vanskelig, og vækstsæsonen er kort med faretruende risiko for frost i blomstringsperioden og regn i høstperioden. Jordbunden er kalkholdig, særlig hvor markerne er placeret på skråninger. Både Pinot Noir, Pinot Meunier og Chardonnay bruges til Champagne ofte i en blanding. Druerne gæres indledningsvis til en tør hvidvin, der inden salg gøres mousserende ved hjælp af Methode Champenoise. Champagne kan både være blandet af flere årgange (Non Vintage) eller være fra en enkelt årgang (Vintage) og vin fra Champagne har en unik status indenfor mousserende vin.Distrikt
Vallée de la Marne udgør sammen med Montagne de Reims og Cote de Blancs den centrale del af dyrkningsområdet for druer til Champagne. Vinmarkerne ligger på begge sider af Marne floden og dækker et areal på ca 8000 ha. Længst mod øst i dalen tættest på Montagne de Reims er Pinot Noir dominerende, mens Pinot Meunier dominerer beplantningerne i resten af dalen. Jordbunden er generelt præget af Micraster kalk samt mergel, og Vallée de la Marne rummer to Grand Cru kommuner, Ay og Tours-sur-Marne (sidstnævnte kun for Pinot Noir).
Næringsdeklaration
Indeholder sulfitter